Ilirski narod Liburni na Ugljanu - Autor: Vladimir Alavanja
Nakon mlaÄ‘eg kamenog doba na naÅ¡im prostorima pa tako i na otocima razvijaju se kulture bakrenog doba i kulture bronÄanog doba i to u razdoblju od 2 tisuće godina prije Krista. Nažalost ova su razdoblja u Sjevernoj Dalmaciji jako slabo poznata i istražena pa tako i zadarsko otoÄje. O tim razdobljima nema tragova u Ugljanu. Jedini trag oko kojeg su dugotrajne rasprave meÄ‘u povjesniÄarima, arheolozima, lingvistima da li se podatak kojeg donosi rimski pisac Plinije "Nasuprot Zadra nalazi se LISSA." ("Contra Jader est Lissa.") odnosi na otok Ugljan ili ne.
Nakon mlaÄ‘eg kamenog doba na naÅ¡im prostorima pa tako i na otocima razvijaju se kulture bakrenog doba i kulture bronÄanog doba i to u razdoblju od 2 tisuće godina prije Krista. Nažalost ova su razdoblja u Sjevernoj Dalmaciji jako slabo poznata i istražena pa tako i zadarsko otoÄje. O tim razdobljima nema tragova u Ugljanu. Jedini trag oko kojeg su dugotrajne rasprave meÄ‘u povjesniÄarima, arheolozima, lingvistima da li se podatak kojeg donosi rimski pisac Plinije "Nasuprot Zadra nalazi se LISSA." ("Contra Jader est Lissa.") odnosi na otok Ugljan ili ne. Susjedni nam otok Iž naziva se Gissa, otok Pag naziva se Kissa. VeÄina lingvista smatra da su nazivi s inaÄicom na Issa predindoevropskog podrijetla, dakle mlaÄ‘ekamenog, bakrenodobnog ili pak bronÄanog podrijetla. Dok znanost ne rijeÅ¡i ovo pitanje ostaju indicije da se otok Ugljan zvao Lissa pa možda i samo mjesto Ugljan i da su ga stanovnici pohodili u bakreno ili bronÄano doba.
Prvi narod koji je nastanjivao mjesto Ugljan jesu Iliri i to njegov narod Liburni. Liburni se javljaju u 11. stoljeću prije Krista i svoju kulturu razvijaju do Rimske okupacije, tj. do poÄetka 1. stoljeća poslije Krista. Liburni se rasprostiru od rijeke RaÅ¡e duž obale i otoka do rijeke Krke. StruÄnjaci su njihov kulturni razvoj podijelili u 6 razvojnih faza. Narod Liburna Äine nekoliko plemena (Mentori, Peceuti, Himani itd.) a život su organizirali u manjim skupinama koje zovemo opÄine i bilo ih je 40. Po nekim izvorima Liburni su svoje otoÄje djelili na Elektrolides i Mentorises. Dio sjevernih zadarskih otoka izgleda da je Äinio dio otoÄja Mentorides pa je možda i otok Ugljan ukljuÄen u to otoÄje. Na zadarskom otoÄju pa tako ni u Ugljanu nisu poznate sve faze razvoja tog naroda već samo poneÅ¡to od tog burnog i bogatog života. Najbolje su do danas saÄuvana dva ilirska, liburnska naselja gradine, ÄŒeljank i Kuran.
Klikni za uvećanu sliku!
Gradina ÄŒeljank nalazi se u ugljanskom zaseoku Muline jugozapadno od stare kuće Alfonsa Vidakovića na brežuljku nadmorske visine 50 metara. Brežuljak je opasan zidinom, bedemom velićine 87x25-50 metara. Bedem je graÄ‘en od nepravilnog i neobraÄ‘enog kamena u suhozidu, a da bi bio Å¡to Ävršći graÄ‘en je od dva zida koji su prislonjeni jedan na drugi, a ima indicija da je sjeveroistoÄna strana bedema graÄ‘ena i od viÅ¡e redova zidova prislonjenih jedan uz drugi. Bedem je jajolikog oblika, na južnoj strani se raÄva tj. produžuje u polukružni krak i spuÅ¡ta prema zapadu oblikujući terasu te se tako formira podgraÄ‘e. Ulaz u gradinu je na zapadu boÄno, i formiran je kao spirala radi lakÅ¡e obrane, a jedan dozidani dio bedema znatno sužava ulaz. Na navedeni naÄin neprijatelju se otežava ulaz u gradinu. U tako utvrÄ‘enom prostoru obitavali su najÄešće u sluÄaju opasnosti od neprijatelja. Sa ÄŒeljanka je pregledan pogled na zadarski kanal, kanal izmeÄ‘u otoka Ugljana i Dugog otoka te je posebno pregledan Ždrelac kao i susjedni otoci Rivanj i Sestrunj. Stanovnici ÄŒeljanka su mogli kontrolirati promet kroz Ždrelac i znati da li se približava bilo kakav neprijatelj. Živjeli su u malim kućicama Äetvrtastog oblika veliÄine 4x4 metra i 3x4 metra graÄ‘enim u suhozidu kao danaÅ¡nje bunje jer ih je tu pronaÄ‘eno 6, Å¡to na samoj gradini , Å¡to u njenom podgraÄ‘u.
Liburni su svoje pokojnike pokapali u grobove u zgrÄenom položaju, a grob su Äinile Äetiri neobraÄ‘ene kamene ploÄe (Å¡krile) i peta ploÄa je pokrivala grob. Grob je bio smjeÅ¡ten u ravno zemljiÅ¡te ili pak u za tu priliku napravljenu kamenu gomilu, humak, tumulus. Na vrhu OvÄjaka je saÄuvana jedna takva gomila, humak a prema Luci i PavleÅ¡ini nalazi ih se joÅ¡ Å¡est. Jedna gomila, humak nalazi se od Gornjega sela prema Ždrelcu na vrhu Kumić a mjeÅ¡tani je zovu Vela gomila. Ove gomile do danas nisu istražene ali po položaju, obliku, veliÄini, naÄinu gradnje i dr. odgovaraju istraženim liburnskim gomilama na zadarskom otoÄju i kopnu, te se bez njihovog sistemskog istraživanja svrstavaju u liburnsku kulturu. Moguće je da su i starije jer se sliÄne gomile javljaju već u bronÄano doba te je njihovo sistemsko istaživanje neophodno. Na gradini ÄŒeljank nalazi se relativno plitki arheoloÅ¡ki kulturni sloj zemlje koji se do sada nije sistematski istraživao. Na gradini i oko nje pronaÄ‘eno je dosta malih ulomaka liburnske keramike. RaÄ‘ena je od gline mjeÅ¡ane sa kristalnim vapnencem, kalcitom (Ugljanci kažu bablja sol) peÄena je na otvorenoj vatri.
Klikni za uvećanu sliku!
Gradina Kuran južno od ÄŒeprljande opasana je bedemom poluelipstasog oblika. Bedem je raÄ‘en od tri suhozida naslonjenih jedan na drugog, da bi bio Ävršći. Nekada je bilo vidljivo lice bedema ali danas kada se dijelom obruÅ¡io i kad ga je dijelom pokrila makija to nije vidljivo. Bedem ne opasuje cijelo brdo jer je na južnoj strani litica kao prirodna obrana stoga nije bio ni potreban. Mnogo kasnije kad Kuran nije bio pokriven makijom s ugljanskog polja lijepo se vidio bedem i liÄio je na prsten, viticu, pa su ga Rimljani prozvali Korona, Å¡to na latinski znaÄi vijenac, a Hrvati su taj naziv malo iskrivili pa imamo danaÅ¡nje ime Kuran. Podno brda Kuran na brežuljku Stražici nadmorske visine 90 metara nalazi se poveća gomila, humak promjera 20 metara i visine oko 2 metra.
Po svojim karakteristikama i bez arheoloÅ¡kih iskapanja svrstava se u liburnsko razdoblje. Kuće za stalno stanovanje stanovnika bile su najvjerovatnije podno Kurna u njivama zvanim Mirišće jer je tamo saÄuvano dosta malih suhozidnih graÄ‘evina koje oprilike odgovaraju liburnskim kućama na zadarskom teritoriju. Na gradini i oko nje naÄ‘eno je je viÅ¡e ulomaka liburnske keramike i upravo ona nam daje neke sigurnije putokaze za odreÄ‘ivanje vremena kad se na gradini živjelo. Posebno se istiće vrat jedne oveće posude koja je mogla služiti ili za pohranu vode ili pak za pohranu žitarica, to je tip posude zvane dolia na kojoj se uoÄava južnoitalski uticaj i odreÄ‘uje se u 6. stoljeće prije Krista.
Možemo zakljuÄiti da je gradina bila naseljena u III. fazi liburnske kulture Å¡to ne znaći da možda nije bila naseljena i ranije al bez sustavnog istraživanja teÅ¡ko je to potvrditi. Možemo napomenuti se na brdu Å Äah nalazi veliki obrambeni bedem koji se pripisuje linburnskoj kulturi, ali s obzirom da do sada nisu pronaÄ‘eni na gradini ni oko nje nikakvi tragovi stanovanja smatra se da nije bila stalno naseljena već je mogla poslužiti kao mjesto za bijeg u sluÄaju veće i trajnije opasnosti.
Gradine Å Äah, Kuran i ÄŒeljank zatvaraju jedinstveno polje i jedinstveni geografski prostor pa je moguće da je to Äinilo jednu zatvorenu ekonomsku jedinicu liburnsku opÄinu kojih je na prostoru cijele Liburnije bilo oko 40. Osim navedenih gradina na otoku Ugljanu joÅ¡ su gradine na sv. Mihovilu i gradina Orjak kraj Kali. Na susjednom otoku Sestrunju su 2 gradine, na otoku PaÅ¡manu 10 (6 liburnskih), na otoku Molatu 3, na Dugom otoku 9 itd.
Po svoj prilici život u gradinama u Ugljanu prestaje kad dolaze Rimljani u ovo podruÄje i tada se formiraju nova mjesta za stanovanje, nov naÄin života. Zasad su struÄnjaci navedene objekte prepisali liburnskoj kulturi mada ima indicija da ih ima joÅ¡. U Ugljanu se nalaze mnogobrojne gomile, humci koji bi mogli biti liburnski, ali bez pažljivog struÄnog istraživanja teÅ¡ko je to sada tvrditi. Neke gomile, humci su i uniÅ¡teni raznoÅ¡enjem kamenja za potrebu gradnje i to prvenstveno cesta kao Å¡to je gomila u ÄŒeprljandi na GruÅ¡inama ili BareÅ¡ina gomila i mnoge druge, a da ih struÄnjaci nisu pregledali, a oÄevici priÄaju o materijalu pronaÄ‘enom u njima (kosti, keramika) i taj materijal bi nam bez sumnje pomogao u razrjeÅ¡avanju niza nepoznanica života na Ugljanu. Svaka gomila ne mora biti liburnska jer su gomile nastajale i kao rezultat krÄenja obradivih povrÅ¡ina ali kao takve sada kada živimo sasvim drukÄije svjedok su truda i rada naÅ¡ih djedova, njihove marljivosti i upornosti. Zbog navedenog, gomile kao mnogobrojne ugljanske ogradne zidove moramo saÄuvati gdje god je to moguće kao svjedoka jednog vremena i kao dio tipiÄno dalmatinskog pejsaža. Ako već moramo intervenirati uputno je konzultirati arheologe kako bi se njihov kulturni sadržaj na vrijeme uoÄio, snimio i pohranio u muzej. Neobićno je da u Ugljanu nije pronaÄ‘en niti jedan liburnski grob, a na zadarskom otoÄju otkriveno ih je 11, a na susjednom Sestrunju 4 ( don Amos - Rube Filipi dokumentira u Sestrunju 12 liburnskih grobova).
Zasigurno su Ugljanci nailazili na takve grobove ali nisu struÄno arheoloÅ¡ki obraÄ‘eni. Prića se o jednom grobu u ÄŒeprljandi kod Mirišća, zatim o jednom grobu južno od Roskrižja iza Milinovih bora u LuÄinu selu, zatim o jednom grobu južno od Ljokinih kod njive Gruh. Na žalost bez dobro dokumentiranog nalaza, bez saÄuvanog arheoloÅ¡kog materijala navedene priće ne mogu se uzeti kao znanstvene i struÄne Äinjenice stoga ne pomažu u rasvjetljavanju povijesti i prapovijesti Ugljana. Grobni nalazi nam najÄešće jako puno govore o nekom narodu, njegovu životu i pomažu u preciznijem odreÄ‘ivanju vremena pokopa pokojnika pogotovu kada se u grobu naÄ‘e keramika, narukvice, ogrlice, oružje i dr.
Da zakljuÄimo gradina ÄŒeljank izdvaja se po svom obliku, ulazu, podgraÄ‘u, kućama meÄ‘u mnogobrojnim gradinama liburnske kulture zadarskog kraja. Gradine Kuran i ÄŒeljank kao lijepi vidikovci mogu biti iskoriÅ¡teni u turistieke svrhe jer svakome možemo pokazat lijep vidikovac na zadarski arhipelag s tih brda i istovremeno tisućgodiÅ¡nju kulturu Ugljana.
Neophodno je da sve spomenike Äuvamo jer ih nismo ni stvorili već su nam kao i priroda dani da u njima uživamo i dužni smo ih budućim pokoljenjima proslijediti konzervirane, struÄno i znanstveno obraÄ‘ene jer smo ih samo posudili od budućih generacija.